Napake pri ustvarjanju sistema nagrajevanja zaposlenih
Postavitev in vpeljava sistema nagrajevanja svojih zaposlenih je zelo težka in nehvaležna naloga za slehernega podjetnika. Kako dejansko nagraditi tiste delavce, ki si to zaslužijo, a obenem ne "kaznovati" tistih, ki so malo manj pridni in se vseeno trudijo? Velikokrat se namreč zgodi, da preveč entuziastičen in nepremišljen sistem nagrajevanja lahko povzroči prevelike razlike in tudi napetosti med zaposlenimi. V tem primeru, smo si naredili "medvedjo uslugo", kar se bo tudi kaj hitro poznalo v delovni klimi v podjetju. Zato vam v nadaljevanju predstavljamo tri smrtne grehe pri postavljanju sistema nagrajevanja (vir: Revija Podjetnik, oktober 2008):
1. Preveč kriterijev, ki vplivajo na plačo.
Sistem nagrajevanja temelji na fiksnem in variabilnem delu plače. Če boste variabilni del plače povezali s številnimi kriteriji ali kazalniki, boste svoje zaposlene zmedli. Človek se pač preprosto ne zmore osredotočiti na 10 stvari hkrati. Če boste torej postavljali sistem nagrajevanja, kjer bo variabilni del plače vezan na določene kriterije, bodite z njimi čim bolj skopi.
2. Postaviti hočete sistem, ki je pravičen in temelji na objektivnih kriterijih.
Opustite idejo o pravičnem sistemu nagrajevanja. Takšnega ni. Postavili boste kvečjemu sistem, ki se bo zdel pravičen vam, kaj bodo o njem mislili vaši zaposleni, pa je druga zgodba. Podobno je z objektivnimi kriteriji. Objektivni kriterij je lahko le denar ali norma (ki se prevaja v denar), pa še pri tem obstajajo možnosti interpretacije. Opustite torej visokoleteče ideale o pravičnih sistemih in objektivnih kriterijih in sprejmite, da postavljate sistem nagrajevanja, ki bo dobro deloval za vaše podjetje.
3. Pozabljate na stranske učinke.
Po uvedbi sistema nagrajevanja se ljudje praviloma ne obnašajo tako, kot ste pričakovali. Vzrok tega je, da so pri sistemih nagrajevanja stranski učinki večkrat pomembnejši od ciljev, ki jih zasledujete. Ko načrtujete sistem nagrajevanja, poskušajte ves čas razmišljati, kako je mogoče sistem zlorabiti. Lahko ste prepričani, da bodo vaši zaposleni našli najkrajšo pot do želenega cilja. Vprašanje je le, ali jo boste vi prej!
Povzeto po: Revija Podjetnik, oktober 2008 - Kako do dobrega sistema nagrajevanja?, Sara Brezigar