| 

Aktualno

Novi Audi 3.0 TFSI - povratek kompresorja!

Novi Audi 3.0 TFSI - povratek kompresorja!

Močan, spontan in nadvse učinkovit: takšen je Audijev novi najzmogljivejši agregat iz serije V6-motorjev. Motor 3.0 TFSI prepriča z močjo 213 kW (290 KM) in suverenim navorom 420 Nm. Med seboj namreč odlično kombinira dve najsodobnejši tehnologiji – direktno vbrizgavanje bencina in kompresorsko polnjenje. Ta napredni V6-motor bodo serijsko začeli izdelovati še letos.

• Kompresor in direktno vbrizgavanje goriva – zmagovalna kombinacija
• 213 kW (290 KM), 420 Nm in vrhunska učinkovitost
• Suverena moč že od prostega teka naprej in spontan porast navora


Motorji z različnimi tehnikami tlačnega polnjenja imajo pri Audiju dolgo tradicijo. Že v 30. letih prejšnjega stoletja so v Auto Unionove legendarne dirkalnike za Grand Prix tekmovanja vgrajevali kompresorje, ki so moč veličastnih 16- in 12-valjnih motorjev povzdignili vse do 440 kW (približno 600 KM). V poznih 70. letih pa je Audi svojo pozornost preusmeril na turbopolnilnik na izpušne pline, s katerim je v avtomotošportu slavil veliko uspehov. Hkrati se je na tržišču začel neverjetni zmagovalni pohod Audijevih turbomotorjev.

Zdaj pa je nastopil čas za povratek kompresorja. To je idealna tehnologija tlačnega polnjenja za novi trilitrski V6-motor – 3.0 TFSI; črka T v oznaki motorja odslej pri Audiju ne pomeni več samo turbopolnilnika.

Obširne primerjalne študije so pokazale, da je mehanski polnilnik pri tem motorju boljša rešitev kot pa vgradnja dveh turbopolnilnikov. V kombinaciji z direktnim vbrizgavanjem bencina se je ta koncept kot celota, še zlasti pa pri speljevanju in z vidika dinamične odzivnosti, izkazal za bistveno boljšega.

Zgradba kompresorja je tako kompaktna, da so ga brez težav namestili na mesto sesalne cevi med obe vrsti valjev, ki sta razmaknjeni za 90 stopinj. Ker ga preko klinasto-rebrastega jermena poganja neposredno motor, kompresor že takoj od prostega teka naprej razpolaga s polno potisno silo, ki pri speljevanju poskrbi za izjemen porast navora. Motor 3.0 TFSI že pri 2.500 vrt./min doseže največji navor 420 Nm, ki ostane konstanten vse do 4.850 vrt./min.

Poti polnilnega zraka od kompresorja do valjev so zelo kratke; navor zato naraste izjemno hitro, še bolj dinamično kot pri atmosferskem motorju z enako gibno prostornino. Pri motorju 3.0 TFSI je dodajanje plina izrazito športno, motor deluje neobičajno poskočno in eksplozivno. In z neverjetno lahkoto se zavrti do maksimalnih 6.500 vrt./min, pri čemer pa nazivno moč 213 kW (290 KM) doseže že pri manj kot 5.000 vrt./min.

Nove najboljše vrednosti tudi pri porabi
Motor 3.0 TFSI dosega prepričljivo najboljše vrednosti tudi pri porabi. Poleg tega ima tako dobro vlečno moč, da so prestavna razmerja menjalnika lahko daljša, kar še dodatno prispeva k večji učinkovitosti. Novi 3.0 TFSI bo v skoraj vseh Audijevih modelih z vzdolžno vgrajenim motorjem, za katere je tudi predviden, dosegal povprečno porabo, ki ne bo presegala 10 litrov na 100 km. Zasnovan je tako, da je možno uporabljati superbencin ali normalni bencin. Že zdaj pa – kot se spodobi za Audijeve nove motorje – tudi izpolnjuje prihajajoči izpušni normativ Euro 5.

Takšno revolucionarno učinkovitost je bilo možno doseči samo z uporabo Audijeve tehnologije direktnega vbrizgavanja bencina po principu FSI. Za razliko od dosedanjih rešitev ta tehnologija omogoča, da je kompresor nameščen za dušilno loputo. Zaradi nizke gostote vsesanega zraka pri obremenitvah pod nivojem tlačnega polnjenja in v fazi zaviranja z motorjem se njegova rotorja vrtita zmerno, za pogon je potrebna majhna moč.

K učinkovitosti pomembno prispeva tudi visoko kompresijsko razmerje motorja (10,5 : 1), ki je prav tako zasluga direktnega vbrizgavanja, saj pri njem gorivo, ki je močno vrtinčeno, hladi zgorevalni prostor in s tem znižuje nevarnost klenkanja.
Kompresor za novi 3.0 TFSI je tako imenovano Rootsovo puhalo. V njegovi notranjosti se protismerno vrtita dva štirikraka rotorja z do 23.000 vrt./min – zračna reža med njima meri vsega nekaj tisočink milimetra. Rotorja lahko na uro prečrpata 1.000 kg zraka, ki ga s polnilnim tlakom do 0,8 bara potiskata v zgorevalne prostore.
Dva tekočinsko-zračna hladilnika polnilnega zraka, ki sta izdelana iz aluminija in priključena na ločen krogotok za tekočinsko hlajenje, sta integrirana v ohišju. Služita za ponovno ohlajanje komprimiranega in s tem segretega vsesanega zraka, s čimer povečata za zgorevanje potrebno vsebnost kisika v zraku. Obsežen paket ukrepov minimira hrup, ki ga proizvaja kompresor.
Sam motor sodi med Audijeve najsodobnejše V-agregate. Zanje je poleg enotnega 90-stopinjskega kota med vrstama valjev značilna dosledno lahka konstrukcija – ročično ohišje trilitrskega, iz aluminijevo-silicijeve litine izdelanega motorja tehta samo 33 kg. Celotni agregat, vključno s kompresorjem, tehta 189 kg. Vrtina meri 84,5 mm, hod bata pa 89,0 mm, tako da dobimo gibno prostornino 2.995 cm3.

Ojačano ročično ohišje
Audi je motor 3.0 TFSI opremil s številnimi naprednimi tehničnimi finesami. Ročično ohišje so prilagodili za višje tlačne razmere, vse komponente so dosledno zasnovane tako, da je trenje minimalno. Obe sesalni odmikalni gredi sta nastavljivi v razponu kota 42 stopinj ročične gredi. V sesalnih kanalih pa tako imenovane tumble lopute (lopute za vrtinčenje) spravijo v gibanje dovajani zrak, s čimer prispevajo k optimalni tvorbi zmesi.

Sistem vbrizgavanja je v osnovi zasnovan povsem na novo. Preko skupnega voda se gorivo skozi vbrizgalne šobe, ki imajo po šest luknjic, pod tlakom do 150 barov vbrizgava neposredno v zgorevalne prostore. Visoka dinamika vbrizgalnih šob omogoča v širokem območju krmilnega polja do tri vbrizge na delovni takt. Tudi to prispeva k izboljšanju postopka zgorevanja in k osupljivi zmogljivosti novega motorja 3.0 TFSI.

Vir: Porsche Slovenija

sorodni članki