| 

Aktualno

Sodoben mestni transport ekološko zavednega podjetnika

Sodoben mestni transport ekološko zavednega podjetnika

10.04.2008 ob 08:30

Od koles do električnih skuterjev in hibridnih mini-avtomobilov, urbani transport postaja vse bolj zelen. Ponuja se nam vedno več možnosti za premagovanje razdalj znotraj mesta, ki ne vključujejo škodljivih CO2 izpuhov in so precej bolj prijazni do okolja.
Večina svetovnih mest se bori proti cestnim gnečam in zastojem ob konicah, prav tako se v vedno več mestih zavedajo tudi s tem povezanih klimatskih sprememb, saj je urbani transport vzrok za več kot 40 % vseh emisij ogljikovega dioksida, ki ga povzroča cestni promet. Po poročanju evropske komisije nasičenost mest z avtomobili povzroči, da je povprečna hitrost ob konicah manjša celo od konjske vprege. Zato ni nobeno presenečenje, da v mnogih evropskih in tudi svetovnih mestih spodbujajo k uporabi bolj »zelenih« prevoznih sredstev, kot so kolesa, električni skuterji in hibridni avtomobili.

A2B - lahko električno vozilo
Model A2B je novo lahko električno vozilo britanskega proizvajalca Ultra Motor, ki je posebej zasnovano in opremljeno za mestni transport. V Evropi naj bi bil na voljo do konca leta, s ceno okrog 2200 $, najvišjo hitrostjo 32 km/h, težo 32 kg, z enim polnjenjem pa bo moč prevoziti do 70 km. Akumulator se polni preko navadne električne vtičnice. Dodatna oprema vključuje stranske torbe za prenosni računalnik in podobno opremo mestnih poslovnežev.

Velib – kolo po francosko
Priški župan Bertrand Delanoë je uvedel zelo uspešnen program za izposojo Velib koles že lanskega julija, idejo pa kopirajo še v množici drugih mest po svetu. Za nizko članarino dobite elektronsko člansko izkaznico, s katero si po vsem mestu lahko izposojate kolesa in jih vračate na katerikoli lokaciji. Izposoja je za prvih 30 minut brezplačna, večina voženj tega časa niti ne prekorači. Stroški se delno pokrivajo preko sistema oglaševanja. Danes se vsako kolo izposodi v povprečju desetkrat na dan.

Kolesarjenje - Barcelona, Berlin, Peking
Navdušenje nad kolesarjenjem pa je veliko tudi izven Pariza – v Barceloni se podoben program imenuje Bicing, v stockholmu CityBike in v Lyonu Velo'V. Prav tako v Berlinu, kjer upajo, da bodo kolesarji do leta 2010 šteli vsaj 15 % vsega prometa v mestu in kjer so v projekt vložili milijone evrov. V Pekingu bo v času olimpijskih iger poleti 2008 na voljo 50.000 koles, o podobnih projektih kot je pariški Velib pa razmišljajo po vseh svetovnih prestolnicah.

Babičino kolo - London
V Londonu so se resno lotili prometa in boja proti onesnaženju. Vpeljali so takso za vožnjo v mestu, župan pa je že oznanil načrte za pospeševanje kolesarstva, kamor bo v naslednjih desetih letih vloženih ogromno sredstev za vzpostavitev sistema za izposojo koles, za dograditev novih kolesarskih stez in ekskluzivnih kolesarskih območij. Njegova želja je, da bi 5% vseh potovanj ali 1.7 milijona poti v Londonu opravili na kolesih do leta 2025 in tako znmanjšati emisije CO2 za 60 %. Ker bodo kolesa opremljena z blatniki in košarami, jim Londončani pravijo tudi »babičina kolesa«.

G-Wiz
Izdeluje jih indijska Reva, električni avtomobilček pa se prodaja v Veliki Britaniji in na Norveškem pod imenom G-Wiz. Na otoku je že postalo eno najbolj privljubljenih električnih vozil, na območju Londona naj bi se jih vozilo že okrog 900. Električni motor ne povzroča nikakršnih emisij, osemurno polnjenje pa vas stane vsega 1 $. Da bi še pospešili njihovo rabo, so v Londonu postavili polnilne postaje, oprostili so jih plačila takse za vožnjo po mestu, prav tako pa njihovi uporabniki v določenih delih mesta celo zastonj parkirajo.

CLEVER – pametni koncept
CLEVER je kratica za Compact Low Emission VEhicle for uRban transport (kompatno nizkoemisijsko vozilo za urbani transport). Razvili so ga na univerzi Bath v sodelovanju z BMW-jem, poganja pa ga naravni plin. Trikolesnik je širok le en meter, zasnovan pa je za mestno vožnjo po principu kolesa, se nagiba skozi ovinke kot motor in parkira na še tako majhnih prostorih. S seboj lahko vzamete tudi sopotnika, ki sedi za voznikom, dosežete pa lahko okrog 96 km/h.

Naro Edge
Naro je vozilo, ki združuje dinamiko vožnje z motorjem in udobja, ki ga nudi avtomobil. Proizvajajo ga v podjetju Narrow Car Company iz Wellsa, ime pa ima kar primerno za vozilo, ki je ožje od metra. Voznik in sopotnik sta nameščena znotraj popolnoma zaprte šasije na štirih kolesih, ki se nagiba podobno kot motor. Doseže hitrost 135 km/h, proizvajalci pa trdijo, da bo v povezavi z energijo, porabljeno za izdelavo, v prvem letu povzročil le 25% emisij v primerjavi s klasičnim avtomobilom.

Smera se nagiba k zelenemu
Električni avtomobil po imenu Lumeneo Smera je bil prvič predstavljen na ženevskem avtosalonu. Čeprav na štirih kolesih, ga voznik lahko manevrira kot motorno kolo, saj je ozek in zasnovan tudi za nagibanje. Prostora je dovolj za dva potnika brez prtljage, doseže pa skoraj 130 km/h. Avto je trenutno še na ravni koncepta, zato tudi cena še ni znana.

Bodite Smart
Že poznan je tudi mikro-kompakten mestni avto, DaimlerChryslerjev Smart Fortwo, posebej zasnovan za vožnjo po evropskih prestolnicah z omejenimi parkirnimi prostori. Hibridna verzija se lahko pohvali s plinskim motorjem s tremi cilindri zadaj in električnim motorjem. Oba vira moči v »standard« načinu delujeta usklajeno za kar najbolj učinkovito in eko metodo potovanja, v »fun« načinu pa plinski motor s pomočjo električnega dobi še nekaj dodatne moči.

Tudi v New Yorku zeleno
Za Amsterdam in Copenhagen so značilne od prometnih cest fizično ločene kolesarske poti. Po Manhattnu pa si upajo kolesariti le kurirji in izzivalci usode. Newyorški prometni načrtovalci pa so se povezali z danskim urbanistom Janom Gehlom, saj želijo tudi v svojem mestu uvesti povsem ločene kolesarske steze. Nekaj od tega si obetajo tudi proizvajalci električnih koles.

Ekološke rikše
Azijska mesta imajo še posebej visoke stopnje onesnaženja zraka, prav tako onesnaženja s hrupom, kar večinoma povzročajo trikolesne avto-rikše na bencinski ali dizelski pogon, znane kot tuk-tuki. Vozila, ki imajo spredaj eno in zadaj dve kolesi, so zasnovane za voznika spredaj in tri potnike zadaj. Na tržišču pa je moč najti tudi že električne in verzije na sončno energijo, svoj model so zasnovali tudi v britanskem Ultra Motorju. Ta naj bi uporabljal plinski generator, ki bi polnil baterijo med vožnjo in tako porabil 50% manj goriva kot klasični modeli. Na azijskem trgu naj bi ga predstavili konec leta 2009.


Vir: Urban Transport Goes Green, Jennifer L. Schenker, Businessweek

sorodni članki


Komentarji: 0 

Dodajte komentar


Dodajte komentar
Ime:
Vsebina:
Prepiši kodo:
(upoštevajte velike in male črke)
Prosimo vas, da pri pisanju komentarjev niste žaljivi. Vaši prispevki naj ne vsebujejo izrazov, ki niso primerni za objavo.




Petek
od -3 do 5 °C

Sobota
od -1 do 6 °C

Nedelja
od 1 do 7 °C

Ponedeljek
od 6 do 7 °C

Anketa

Se vam zdi vaša spletna stran učinkovita?
Da
Ne
Kako naj pa to vem?
Je nimam

    rezultat