| 

Poslovne priložnosti

Poslovna šola

Poslovna šola

Podjetnik ali spiritus movens?
Dr. James A. Cusumano, predsednik najhitreje rastoče poslovne šole v regiji Cotrugli Business Academy in podpredsednik evropske podružnice World Business Academy



Dr. JAMES A. CUSUMANO
Cotrugli Business Academy (CBA), ki vstopa v šesto leto poslovanja s slovesom najhitreje rastoče poslovne šole v regiji in vodilne poslovne šole na Hrvaškem, v svetu poslovnega izobraževanja sodeluje z najboljšimi na svetu. Predavateljsko ekipo poslovne šole CBA danes sestavljajo vodilna imena iz organizacij, kot so INCAE, Kellogg, MIT, European Business School itn. S članki vrhunskih predavateljev iz poslovne šole CBA revija MojeDelo svojim bralcem omogoča vpogled v najboljše svetovne poslovne prakse.

Zgodba Dr. Cusumana
Tokrat vam prinašamo besedilo človeka, ki je svojo »start-up« organizacijo s samo dvema človekoma pretvoril v organizacijo z 2000 zaposlenimi in jo na koncu unovčil za skoraj milijardo dolarjev. Očitno ve, kako je treba spraviti svet v gibanje. Dr. Cusumano je strokovnjak za področje nanotehnologije in nekdanji direktor katalitičnega oddelka R & D v Exxonu, drugi največji ameriški organizaciji. Zapustil je Exxon in ustanovil organizacijo Catalytica LLC, ki je razvila nekaj najprodornejših zdravil na trgu in bila spektakularno prodana korporaciji DSM Pharmaceutical. Dr. Cusumano za revijo MojeDelo razkriva osebne izkušnje in usmerja pozornost bralcev k velikemu pomenu drugačnega pristopa do zaposlenih ter intrizičnim motivacijskim dejavnikom pri razvoju poslovanja.

Znanstvenik in poslovnež obenem
Ko sem zapustil položaj direktorja oddelka za raziskovanje in razvoj v Exxonu in ustvaril svoje lastno podjetje, so bili prijatelji presenečeni. Ni jim bilo jasno, zakaj sem zapustil ugledno in dobro plačano mesto v največji organizaciji na svetu. Odgovor je bil zelo preprost. Moja želja je bila ustvariti pozitiven vpliv znanstvenika in poslovnega človeka, obstoječ sistem dela, ki je zahteval preveč časa in je prekinjal po moji oceni obetavne projekte, pa me je delal nestrpnega.

Zakaj sem zapustil Exxon
Spominjam se incidenta. Naša skupina je razvila nov petrokemijski proces, ki sem ga predstavil predsedniku uprave. Bil je prijazen in je pozdravil naše delo, ampak je na hitro ocenil vrednost projekta na samo 50 milijonov dolarjev na leto, kar je bilo po mojem mnenju občutno premalo za podjetje, vredno 55 milijard dolarjev. Bil sem razočaran in enemu naših znanstvenikov predlagal, da bi zelo rad komercializiral ta petrokemijski proces in postavil lastno podjetje. Nekaj mesecev pozneje sva zapustila Exxon in osnovala Catalytica, Inc., ki je zrasla v organizacijo z 2000 ljudmi in s tržno vrednostjo, večjo od milijarde dolarjev.
Ne razumite napak, Exxon je bil dobro delovno mesto. Kakor koli, organizacija je izgubila dva podjetna tehnologa. V drugačnem vzdušju bi bila še danes njihova zaposlena.

Problemi velikih organizacij
V poznih osemdesetih letih je raziskovalec poslovnih procesov Gifford Pinchot preučeval problematiko velikih korporacij. Opazil je, da obstajajo inovativne korporacije, na primer 3M, Hewlett Packard in IBM, z atmosfero, ki spodbuja podjetništvo. Uvedel je pojem »intrapreneur«, s katerim je označil notranje »sanjače« podjetij, ki so zmožni hitreje in bolj dobičkonosno plasirati tehnologijo raziskovanja ter razvoja organizacije na trg.
Večina velikih organizacij funkcionira dobro znotraj že obstoječega poslovanja. Pogosto so uspešne tudi v razvijanju konceptov od zamisli do prototipov, a v glavnem ne uspevajo pri sklepanju dejanskih poslov, ki temeljijo na teh idejah. V tem so uspešni podjetniki. Take organizacije ne razumejo, da sta njihova organska rast in profitabilnost, če ustvarijo okolje, ki je privlačno podjetnikom in jih obdržijo, lahko veliko večji. Bili bi bolj uspešni v prenašanju projektov iz faz razvoja do novih poslov, kar prinaša tudi večjo dodano vrednost in profitabilnost.

Spodbujanje podjetnega duha v podjetju
V Catalytici smo zelo marljivo delali na področju privabljanja podjetnikov in spodbujanja njihove rasti. To dvoje smo dosegli z zaposlovanjem ljudi, ki so bili v svojih odločitvah proaktivni. Poučili smo jih o timskem delu in vnaprej dogovorjenih ciljih projektov, a jim dopustili, da sami odločajo, kako bodo znotraj dovoljenih sredstev dosegli te cilje. Podpirali smo okolje, v katerem so napake dopuščene in kjer se plodovi uspeha delijo z zaposlenimi.

Drugačen način pristopa k projektom
V času ustvarjanja Catalytice, na primer, so imele največje tehnološke organizacije glede na linearni model tri različne funkcije. Prvič, zamisli so bile ustvarjene v oddelku za raziskovanje in razvoj, in drugič, koncept prototipov je bil posredovan strokovnjakom, ki so ocenili ekonomsko ter procesno izvedljivost. Če so bili obeti zadovoljivi, je bil projekt posredovan marketingu, ki je preveril, ali obstaja trg. Če je projekt prestal vse stopnje, je nastala ekipa za komericalizacijo tehnologije in splavitev posla.

Mi smo postopali drugače. Projektno ekipo smo oblikovali že na začetku. Ekipa je bila sestavljena iz raziskovalca, inženirja in osebe iz marketinga. Na začetku je bil vodja ekipe znanstveni raziskovalec in je informacije dobival od drugih dveh članov. Med razvojem je projekt prevzel inženir. Ko se je projekt približeval komercializaciji, ga je prevzel marketinški strokovnjak. Vse tri funkcije so delovale ekipno, kar je projektu omogočilo večje možnosti za uspeh.

»Deset zapovedi vsakega podjetnika«
Pinchot je v svojem raziskovanju ustvaril t. i. »deset zapovedi vsakega podjetnika«. Catalytica je bila sicer osnovana že pred njegovimi raziskavami, a smo opazili kar nekaj vzporednic med načinom našega dela in Pinchotovimi odkritji.

1. Ustvari svojo ekipo, »intrapreneuring« ni samostojna dejavnost.
2. Imej veliko zaupanja v uspeh.
3. Preden iščeš sredstva, poišči nasvet.
4. Obljubi manj in dostavi več.
5. Počni, kar je treba, da uresničiš svoje sanje, ne glede na vrsto posla.
6. Lažje je poiskati odpuščanje kot dovoljenje.
7. Ob prilagoditvi pravil spoštuj interese obeh strani, organizacije in strank.
8. Na delovno mesto pridi vsak dan pripravljen na misel, da te lahko odpustijo.
9. Bodi zvest svojim ciljen, a tudi stvaren v njihovem doseganju.
10. Spoštuj in izobražuj svoje sponzorje.

Organizacije, ki spodbujajo atmosfero, v kateri podjetništvo cveti, bodo odkrile, da privlačijo t. i. »intrapreneurje«, ki so »spiritus movens« in ustvarjajo uspešne, profitabilne in inovativne proizvode hitreje od konkurence.

sorodni članki