| 

Postal sem podjetnik

Ustvarimo uspešno podjetje!

Ustvarimo uspešno podjetje!

25.03.2008 ob 09:15

Kaj naredi podjetje uspešno? Direktor akademije World Business Academy, James A. Cusumano, to zagotovo ve; iz podjetja z dvema zaposlenima je ustvaril 1700-člansko avanturo, ki je obrnila več kot milijardo dolarjev, obenem pa svet spreminja na bolje. Cusumano, uspešni poslovnež in bivši direktor Research for Exxon, je za ta članek strnil sestavine svojega uspeha na sedem ključnih elementov. Vsak, ki je vodil kakšno podjetje, bo rekel: »Joj, da bi vse to vedel že takrat...!« Verjemite, v tem članku boste dobili neprecenljive informacije za uspešen začetek oz. poslovanje podjetja. Brez katere koli od teh sedmih glavnih sestavin boste skoraj gotovo poslovali manj uspešno.

Nič na svetu se vam ne povrne v tolikšni meri, kot če gradite nekaj novega, nekaj, kar resnično spreminja svet na bolje.
V poznih sedemdesetih sva s partnerjem zapustila udobni, dobro plačani službi pri podjetju Exxon in ustanovila Catalytica Associates, Inc., svetovalno podjetje, specializirano na področju katalitskih tehnologij. Sedež smo imeli v kalifornijskem mestu Palo Alto, v samem središču Silikonske doline, kjer so pozitivne vibracije glede inovacij bankirji, odvetniki, investitorji, drzni kapitalisti in mnogi drugi kar izžarevali. V takšnem ozračju sva zgradila vodilno globalno svetovalno in raziskovalno podjetje. V hipu smo postali profitabilno zasebno-lastniško podjetje z okrog sto zaposlenimi in letnim dohodkom preko 20 milijonov dolarjev. Usmerili smo se v velik, hitro rastoč globalni trg na področju katalizacije. Kot se je izkazalo, so katalizatorji pomemben del moderne industrijske ekonomije s 25-odstotnim deležem svetovnega bruto domačega proizvoda tehnologij, ki zahtevajo proces katalizacije. Katalizacijo lahko najdemo pri proizvodnji goriv, zdravil, prehrambenih izdelkov, plastike, polimerov in mnogih drugih surovin. Katalizacija je klasičen primer nanotehnologije. Molekularne katalizatorje na nanometrskem nivoju smo razvili dolgo pred tem, ko je izraz »nanotehnologija« postal popularen v vsakodnevnih pogovorih na Wall Streetu. Pri definiciji katalizatorja spoznamo bistven del naše zgodbe o uspehu. Katalizator je substanca, ki pospešuje kemijsko reakcijo, ne da bi bila sama podvržena spremembam. Močno selektiven katalizator pod idealnimi pogoji proizvede samo želen produkt. Ta definicija ima pomembne ekonomske in okoljske posledice. Če proizvajamo samo produkte, ki jih želimo, nimamo odpadnih snovi in ne strupenih stranskih produktov. Obenem so energijske zahteve zaradi pospešitve kemijskih reakcij veliko manjše kot pri nekatalitičnih procesih. Posledično imamo manjše proizvodne stroške in hkrati ne onesnažujemo okolja. Na primer, farmacevtska podjetja za proizvodnjo aktivnih sestavin novih zdravil pogosto uporabljajo nekatalitske procese. Takšni procesi pogosto zahtevajo tudi 10 ali več korakov. Četudi ima vsak od teh desetih procesov visok, 90-odstotni izkoristek, je končni izkoristek samo 35-odstoten. To pomeni, da 65 odstotkov dragocene surovine pretvorimo v neželene stranske in pogosto tudi strupene proizvode, ki zahtevajo drage postopke za varno odstranitev in uničenje. Pravilno načrtovan katalizator lahko zmanjša število korakov na samo tri ali štiri. Četudi izkoristek teh novih korakov ni večji od devetdesetih odstotkov, je končni izkoristek okrog 73-odstoten, kar v primerjavi z izkoristkom nekatalitičnega procesa seveda prinaša ogromne cenovne prihranke in pogosto tudi okolju prijazne procese. To pa je natanko, kar smo skozi leta dosegli. Med drugim smo razvili proces za proizvajanje zdravila Pfizer's Aricept®, ki pomaga pri zdravljenju Alzheimerjeve bolezni.

Kaj in za koga smo delali?
Desetletje smo gradili finančno uspešno in socialno ozaveščeno podjetje. Naše ekipe so delale na več kot 200 projektih za preko 100 podjetij v 25 državah v globalnih podjetjih, kot so Pfizer, Johnson & Johnson, General Electric, Mitsubishi, Elf Aquitaine, Norsk Hydro, Snamprogetti, Exxon, in v mnogih drugih. Tem podjetjem smo prihranili ogromno časa, denarja in okoljskih stroškov, obenem pa postali prepoznavni pri reševanju rastočih industrijskih problemov in tam, kjer so imeli pomembne poslovne sektorje usmerjene v prihodnost. V poznih osemdesetih smo se odločili za spremembo strategije. Da bi izkoristili naše sposobnosti in izkušnje v katalitični znanosti, smo začrtali premik v proizvodnjo. Osredotočili smo se na dva perspektivna tržna sektorja, farmacevtstvo in proizvodnjo energije, za katera smo vedeli, da lahko s prihodom naših tehnoloških know-how veščin veliko pridobita. Da bi uspešno preplavili ta dva trga, smo se razdelili v dve poslovni enoti – Catalytica Energy Systems, Inc. (CESI) in Catalytica Pharmaceuticals, Inc. (CPI). Catalytica je bila eno izmed prvih podjetij, ki so se posluževala koncepta preprečevanja onesnaževanja okolja. CESI je proizvajal katalitske sisteme, ki so omogočali proizvajanje okolju prijazne in cenovno ugodne energije, ali konkretneje, posvečali smo se tehnologijam preprečevanja onesnaževanja okolja z dizelskimi pogoni in turbinam na fosilna goriva, ki so jih uporabljale elektrarne.

Kaj smo razvili in kdaj smo izstopili?
V podjetju CPI smo velikim farmacevtskim podjetjem, kot je denimo Pfizer, z uporabo varnih surovin pomagali proizvajati cenovno ugodne in okolju prijazne procese. Pod različnimi pogodbami smo proizvedli ogromno število teh zdravil. Da bi pospešili razvoj podjetij CESI in CPI, smo si z velikim tveganjem izposodili 80 milijonov dolarjev kapitala in šli skozi prvo izdajo delnic, kmalu sta ji sledili še dve. CPI je požel ogromno uspeha. Catalytica je postala eno najhitreje rastočih podjetij Silikonske doline. V manj kot petih letih smo iz CPI s tremi zaposlenimi in brez prodaje ustvarili 1700-člansko ekipo z več kot 500 milijoni dolarjev dohodka. Pridobili smo 3 najsodobnejše farmacevtske obrate in dvignili tržno kapitalizacijo podjetja Catalytica na več kot milijardo dolarjev. CPI je proizvajala več kot 50 pomembnih zdravil za mednarodno farmacevtsko skupnost. Na primer za korporacije, kot so GlaxoSmithKlein, Pfizer in Lilly, smo proizvedli večino svetovnih zalog zdravila AZT za zdravljenje AIDS-a, wellbutrin za depresijo, zyban za lažjo opustitev kajenja in mnoga druga. V letu 2002 je naš tekmec DSM Pharmaceuticals iz Nizozemske ponudil posel, ki ga ni bilo mogoče zavrniti. Podjetje Catalytica Pharmaceuticals, Inc. smo prodali za več kot 800 milijonov dolarjev in s tem osrečili veliko naših delničarjev. Catalytica Energy Systems, Inc., še vedno kotira na borzi NASDAQ Exchange.

Ključne zahteve za uspešno podjetje
V gradnji teh podjetij smo sicer naredili nekaj napak, a na srečo nobena ni bila usodna. Kar pa je najpomembnejše – naučili smo se, kako ustvariti uspešno podjetje. Preprosto je pogledati nazaj in povzeti oz. strniti kriterije za uspeh. Ni jih pa tako preprosto implementirati v praksi. Zanimivo je, da so ti kriteriji, kot izgleda, uspešni prav v vseh kulturnih okoljih. Popolnoma vseeno je, če jih apliciramo v Združenih državah, na Češkem ali v Kitajski. Po mojem mnenju so ključne zahteve za uspešno podjetje naslednje:
1. Ob pravem času najemajmo prave ljudi na pravih položajih – obenem pa čim prej odstranimo tiste, ki delajo napake (čeprav napake delamo vsi).
2. Osredotočajmo se, osredotočajmo se in še enkrat osredotočajmo se!
3. Imejmo zgoden komercialni uspeh, za katerega ni nujno, da je prevelik.
4. Na vodilno pozicijo nastavimo izkušenega vodjo.
5. Usmerimo se v perspektiven trg ali, še bolje, ustvarimo novega.
6. Svojim strankam ponudimo močne in konsistentne podporne zmožnosti.
7. Imejmo načrt, obenem pa bodimo prilagodljivi.

Katere zahteve so najpomembnejše?
Vsak od sedmih elementov je bistven za uspeh, prvi štirje so še posebej pomembni. Pogosto so ravno ti štirje tisti, ob katerih se opoteka večina podjetij. Najpomembnejši izziv je najemanje pravih ljudi na prava delovna mesta ob pravem času. V začetnih fazah novih podjetij šefi pogosto zaposlujejo prijatelje, sorodnike ali pa takšne, ki v procesu rasti podjetja ne spadajo več vanj. S takšnimi osebami CEO s svojo ekipo pogosto ne obračuna dovolj smelo in jim pomaga najti primernejša in produktivnejša delovna mesta zunaj podjetja. Ob nastanku krize tako nastanejo še večji problemi. Takšne probleme pa je seveda bolje reševati pravočasno kot prepozno. Z osredotočanjem ne moremo pretiravati. Na naši poti se nam pojavljajo številne priložnosti. Z omejenimi viri in strogimi časovnimi omejitvami podjetje ne more slediti in uspeti v vseh. Zato mora menedžment podjetja premišljeno izbirati najboljše priložnosti in v izbrane vložiti vso energijo podjetja. Zgodnji komercialni uspeh prinaša mlademu podjetju velikanske koristi. Če uporabimo analogijo iz baseballa. Bolje je zadeti nekaj »singlov«, kot vlagati vse napore za same »home rune«. Uspešna zgodnja komercializacija prinaša menedžmentu večjo kredibilnost in bolje ovrednoteno podjetje. Uspešno podjetje je za svojo rast prisiljeno zbirati denar. Z večjo kredibilnostjo in boljšo ovrednotenostjo pri vsakem posojilu tvegamo manj. Zahteva po izkušenem in sposobnem liderju je očitna, zanima pa nas, kakšne karakteristike mora imeti človek na takšni poziciji. Po mojem mnenju je pet elementov tistih, ki povezani kreirajo duh in integriteto podjetja – dva najpomembnejša elementa za dolgoročni uspeh poslovanja.

Elementi, ki kreirajo duh in integriteto podjetja.
1. Nepremagljiva vizija in realistična strategija. Kot prvo, CEO mora aktivno voditi podjetje v implementiranju nepremagljive vizije in realistične strategije ter popolne predanosti vanju.
2. Strast. CEO mora konsistentno demonstrirati strast po sledenju svoje vizije. Nič ne vzpodbudi ljudi bolj, nič ne prodaja izdelkov bolje, nič ne privabi tolikšne pozitivne pozornosti kot čista in nebrzdana strast.
3. Vztrajnost. CEO mora biti odporen, vztrajen in nepopustljiv do napak. Samo spomnimo se ukaza Winstona Churchilla oboroženim Zveznim silam: “Nikoli, nikoli ne obupajte!”
4. Disciplina. Osebna disciplina je ključni atribut vsakega uspešnega voditelja, še posebej če gre za ustvarjanje odličnih povračil investitorjem, delničarjem, zaposlenim, skupnosti in vsemu svetu.
5. Sočutje. Vsi veliki voditelji so bili sočutni. Nekateri bi rekli, da so “za svoje ljudi hodili skozi ogenj”. Verjemite mi, velikokrat bodo soočeni s tem. Res je, da zna biti netivo za ogenj tudi zelo zelo vroče, ampak nič na svetu se vam ne povrne v tolikšni meri, kot če gradite nekaj novega, nekaj, kar resnično spreminja svet na bolje.

Avtor članka: James A. Cusumano

Dr. James A. Cusumano je predsednik akademije Cotrugli Business Academy (CBA), vodilne poslovne šole na Hrvaškem. Je ustanovitelj in upokojeni direktor Catalytica, Inc., javnega podjetja, uspešnega na dveh trgih – farmacevtski proizvodnji in raziskovanju ter proizvajanju čistih energijskih obratov. (Catalytica Energy Systems, Inc. CESI – NASDAQ). Catalytica Pharmaceuticals je v manj kot petih letih iz podjetja s štirimi zaposlenimi in brez prodaje zraslo v podjetje z več kot 1500 zaposlenimi ter skoraj 500 milijoni dohodkov. V letu 2002 je bilo prodano podjetju DSM Pharmaceuticals. Dr. Cusumano je bivši raziskovalni direktor podjetja Exxon. Objavil je številne publikacije in prijavil veliko patentov. Trenutno je podpredsednik akademije World Business Academy. Svoji rezidenci vzdržuje v Kaliforniji in Pragi, kjer z ženo prenavljata grad, namenjen mednarodnemu centru za usposabljanje, ki bo omogočil šolo za razvijanje uma, telesa in duha. Večkrat na leto predava EMBA študentom na akademiji CBA.

sorodni članki


Komentarji: 0 

Dodajte komentar


Dodajte komentar
Ime:
Vsebina:
Prepiši kodo:
(upoštevajte velike in male črke)
Prosimo vas, da pri pisanju komentarjev niste žaljivi. Vaši prispevki naj ne vsebujejo izrazov, ki niso primerni za objavo.




Torek
od 18 do 32 °C

Sreda
od 19 do 26 °C

Četrtek
od 18 do 28 °C

Petek
od 18 do 27 °C

Anketa

Dopust...
je že mimo
šele pride
ga ne potrebujem

    rezultat