| 

Uporabne informacije

Da bo (tudi) moj otrok bogat

Da bo (tudi) moj otrok bogat

20.08.2008 ob 11:28

Vsak starš, ki želi svojega otroka kar najbolje pripraviti na življenje, si želi, da bi le-ta zelo kmalu postal finančno neodvisen in pri tem spoznal "vrednote" denarja. Otroci že zelo zgodaj spoznajo, da je denar krasna stvar, saj si z njim lahko kupijo igračke, sladkarije in druge "nujne" potrebščine. Hitro pa nastane problem, ko mama ali oče reče, da nima dovolj denarja in da jim ne more kupiti vsega, kar si želijo. Denar je tako kot hrana deficitarna potreba - pomemben je takrat, ko ga ni. Ceniti ga znajo tisti, ki so bili prej revni. Otroci iz dobro situiranih družin ponavadi živijo zelo udobno in se ne zavedajo prave vrednosti denarja, ker ga vedno imajo. Pogosta napaka staršev je, da otrokom dajejo denar namesto sebe. Ker otroci ne vedo, kaj je v ozadju, imajo občutek, da denar ni pomemben in da ga je preprosto zaslužiti. Tak otrok lahko razvije miselnost, da ima naravno pravico do denarja. Kar se pozna tudi v obdobju mladosti tega otroka in tudi kasneje, ko že odraste.

Otroci se namreč že od najzgodnejšega otroštva učijo s posnemanjem vedenja staršev. Odnos staršev do denarja in način njihovega ravnanja z denarjem, bo temelj za otrokov odnos do denarja. Pomembno je, da starši smotrno ravnajo z denarjem in razvijejo ustrezen odnos do njega ter le-tega prenašajo tudi na svoje otroke.

Otroka naučite ravnanja z denarjem

Prvi korak k razvoju ustreznega odnosa otroka do denarja je, da ga naučite ravnanja z njim. Sodobna družba je skrajno potrošniško naravnana in otroci postajajo za ponudnike vedno zanimivejši segment potrošnikov. Zato je prav, da jih že od zgodnjih let dalje poučite o tem, kako postati finančno odgovoren. Žepnina je odlično izhodišče za to, da pričnete otroke finančno vzgajati.

Česa lahko otroka naučite z žepnino?
Starši otroka z žepnino učijo odgovornega ravnanja z denarjem, samostojnosti in odločanja, kar je pomembneje kot žepnina. S tem, ko je otrok "zaslužil" denar, dobi občutek priznanja, ki krepi vtis denarne neodvisnosti, da ima nekaj denarja, ki ga lahko porabi za želeno.

Kako naj otrok ravna z denarjem?
Tuji finančni strokovnjaki učijo, da naj se otrok pri ravnanju z denarjem nauči sistema treh hranilnikov. In sicer:

  • prvi hranilnik je namenjen varčevanju, nekje med 5 -15 % prejemkov,
  • drugi hranilnik oziroma drugi del naj otrok zapravi za priljubljene stvari, ki mu jih tudi starši sicer kupujejo,
  • tretji hranilnik pa naj porabi po svoji presoji.

Žepnino se mora otrok naučiti porabljati po lastni presoji, da se nauči sprejemanja finančnih odločitev in spozna vrednost denarja. Starši otroku v glede odločitve o porabi svetujete le v primeru, če vas prosi za nasvet.

Žepnina pa nikakor ne sme biti sredstvo kaznovanja. Če je otrok poreden mu zato ne odtegnete del žepnine. Lahko pa od otroka zahtevate, da krije stroške za poravnavo škode, ki jo je storil z nepremišljenim ravnanjem, npr. razbil je nekaj, čeprav ste ga nekajkrat opozorili naj ne počenja določene stvari. Če otroku zmanjka denarja in vas prosjači za dodaten denar, ni prav, da popustite, ker ga s tem ne boste naučili načrtne porabe denarja.

Kdaj in koliko žepnine dati svojemu otroku?

Običajno je žepnina mesečna (tako kot osebni dohodki). Žepnina mora biti redna, vedno v istem dnevu meseca. S tem daste otroku možnost, da se nauči načrtovanja svojih izdatkov. Naj ne bo previsoka, ker tako pri otroku ne razvijete občutka odgovornosti in samostojnosti. Trdno zapisanih pravil ne poznajo v nobeni državi. Dane so le smernice, ki jih družine zelo individualno realizirajo. V nemškem priročniku o upravljanju denarja za mladostnike, je navedena naslednja lestvica:

Starost Žepnina
10 - 12 let 15 - 25 €
13 - 14 let 20 - 30 €
15 let 30 - 35 €
16 let 35 - 40 €
17 let 40 - 45 €
nad 18 let 50 - 60 €

Kdaj in kako otroka vpeljati v svet denarja?

Otroci pri petih, šestih letih denar že povezujejo z igračami, prej jim nič ne pomeni. Pravega pomena se zavejo v prvih razredih osnovne šole in takrat jim je treba pomagati, da razvijejo pravi odnos do denarja. Kako boste otroku pomagali pri učenje ravnanja z denarjem, je tako odvisno tudi od njegove starosti.

Pri starosti do 5 let, še preden gre v šolo, se lahko otrok nauči, čemu je namenjen denar:

  • naj vas čim pogosteje opazuje, kako uporabljate gotovino,
  • spremlja naj vas po nakupih,
  • dajte mu denar, da ga namesto vas izroči blagajničarki,
  • spodbujajte ga k zbiranju kovancev za njegov hranilnik,
  • dovolite otroku, da občasno porabi ves privarčevani drobiž,
  • učite ga številk ob pregledovanju bankovcev in kovancev.

Starost 5 - 10 let. V tem obdobju se otrok lahko nauči ravnanja z denarjem:

  • enkrat mesečno mu dajte žepnino,
  • žepnina naj bo redna, prejema naj jo na isti dan v tednu,
  • dovolite, da si za žepnino kupi, kar si želi,
  • pomagajte mu razumeti, da privarčevana žepnina v enem tednu omogoča večje nakupe v drugem,
  • naučite ga primerjanja cen in kakovosti izdelkov,
  • seznanite ga z družinskim proračunom, plačevanjem položnic in drugim.

Starost: 10 - 14 let. To je obdobje, ko začnejo otroci z vrstniki hoditi ven in potrebujejo več denarja. Zaradi večjih potreb se bodo prej naučili, da je za denar treba tudi delati:

  • ob povišanju žepnine se dogovorite, katere izdatke bo otrok v celoti ali delno kril iz žepnine (račun za prenosni telefon, zgoščenke, nakup modnega dodatka ...),
  • omogočite mu tudi dodaten zaslužek pri opravilih, za katera bi sicer morali plačati nekomu drugemu (n.pr. pranje avtomobila, likanje, loščenje tal, ...),
  • nikar pa ne plačujte otroku za delo, ki ga opravlja kot član gospodinjstva - to naj bo del rednih nalog,
  • če otrok žepnino porabi, preden dobi novo, mu nikar ne dajajte predujmov ali dodatnega denarja, saj se bo le tako naučil razporejati denar,
  • nikdar za kazen ne odpravite žepnine.

Starost: 14 - 18 let. Mladostnik naj sam sprejema čim več finančnih odločitev,

  • z delom prek študentskih servisov naj si služi dodaten denar,
  • pri tem pazite, da delo ne bo oviralo šolskih obveznosti,
  • del prisluženega denarja naj prispeva za nakup večjih ali izrednih stvari (dogovorite se, koliko naj prispeva za počitnice, modna oblačila, telefon ...),
  • ko bodo že služili nekaj denarja s svojim delom, jih spodbujajte k varčevanju in nalaganju prihrankov,
  • žepnina, ki mu jo dajete, naj bo redna in naj ne bo pogojena z zadovoljevanjem vaših zahtev,
  • pogovarjajte se o varčevanju za prihodnje cilje - počitnice, avto, študij, ...

Pri starosti nad 18 let bo mladostnik kljub študiju ali morebitni redni zaposlitvi še vedno občasno potreboval nasvete, izmenjavo izkušenj z varčevanjem, naložbami, najemanjem posojil, davki in zapravljanjem. Pustite, naj odloča sam - ob vaši opori in nasvetih.

Otroka lahko že zgodaj pričnete učiti skrbnega ravnanja z denarjem, kar je le uvod v njegovo odraslo življenje in finančno neodvisnost. Da pa bo postal "bogataš", ga na njegovi življenjski poti čaka še veliko preizkušenj in ovir.

Vir: www.supermami.si, www.ringaraja.net, www.finance.si, www.skb.si

sorodni članki


Komentarji: 4 

Dodajte komentar


King je moj sin | 09.12.2016 ob 19:43
To pa ni res brez denarja se nemore nič in tako učim svojega sin da more se dobro zaposliti in biti bogat ko donald trump .. Izkušen ti neveš nič u denarju
King je moj sin | 09.12.2016 ob 19:41
Ma kako pa lahko takoj dobim denar da ga dam svojemu sinu??
ando | 21.08.2008 ob 08:34
Dober clanek, vsebino pa prilagajajte domacim razmeram in bodite dosledni pri dogovorih. Clovek mora gospodariti tako z svojim casom kot denarjem.
izkušen | 20.08.2008 ob 23:18
butast članek. Ljudje ki imajo "pravi" odnos do denarja živijo slabše. Ljudje, ki kopičijo denar so običajno nesrečni ker se stalno bojijo da ga bodo izgubili.

Otroke je treba naučiti da denar ni vrednota ampak samo sredstvo za doseganje ciljev.

Dinar ima samo en namen - da se ga zamenja za dobrino.
Dodajte komentar
Ime:
Vsebina:
Prepiši kodo:
(upoštevajte velike in male črke)
Prosimo vas, da pri pisanju komentarjev niste žaljivi. Vaši prispevki naj ne vsebujejo izrazov, ki niso primerni za objavo.




Petek
od 2 do 14 °C

Sobota
od 5 do 13 °C

Nedelja
od 2 do 5 °C

Ponedeljek
od -3 do 5 °C

Anketa

Ste inteligentni?
Da, imam se za pametnejšega od večine
Mislim, da sem povprečno inteligentna oseba
Inteligenca ni najpomembnejša, imam mnoge druge vrline
Ravno prav, da lahko izpeljem vse, kar si zamislim

    rezultat